tisdag 20 september 2011

Statistiskt pajaseri

Det produceras en hel del fjanteri på bloggen The Climate Scam, men det här ältandet tycker jag tar priset i konsekvent inkonsekvens.

Jag hade med det i mitt förra inlägg men det kan ju inte skada med lite länkar till bakgrunden.

– Nej, svarade Phil Jones.

Detta förmedlades av välvilliga individer, när det gäller vetenskap synnerligen ohederliga dito, som att vi inte hade haft någon signifikant uppvärmning de senaste 15 åren

Att vi år 2010 sett till en 16-årsperiod hade haft en statistiskt signifikant uppvärmning var naturligtvis oväsentligt, liksom 16-årsperioden som slutade 2009, och den som tog sin ände 2008 etc. etc. (det kan säkert i något fall krävas något år mera än 16 år, men det bjuder jag på). Alltså som det sett ut ett bra tag nu.

Jag borde inte bli förvånad, men kan ändå inte låta bli att höja på ögonbrynen, när det dyker upp kvacksalvare på scammen, SOM KÖR SAMMA TEMA IGEN!!!

Fast inte sett till ett15-årsintervall den här gången …

Eftersom det finns en statistiskt säkerställd uppvärmning den senaste 15-årsperioden …kör man med 14,5 år.

Jag är övertygad om att det blir en så kraftig uppvärmning att den blir statistiskt signifikant sett till en tioårsperiod, så kommer de här jönsarna, på bloggar och Newsmill, att hävda att det inte varit någon signifikant uppvärmning på nio år …

Jag skriver bloggar och Newsmill, seriösa massmedia vill av förklarliga skäl inte ha med skribenterna på The Climate Scam att göra.

 Så här ser mätningarna, inklusive trendlinje, ut från University of Huntsville at Alabama. Via den interaktiva sajten Wood for Trees. Det torde stå klart för alla och envar, att om man ska trolla bort uppvärmningen, så måste man klippa med omsorg ...

4 kommentarer:

  1. Hej Bo,
    Jag tänker inte kommentera den statistiska analysen. Din synpunkt därvidlag är värd lika mycket som någon annans.

    Däremot blir jag full i skratt när du skriver "seriösa massmedia" som inte vill ha med skribenterna på TCS att göra. Du menar på fullt allvar att de tendentiösa, katastrofhungrande och sensationslystna massmedia är "seriösa" i sin jakt på marknadsandelar?

    Get real.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Vilket är det senaste tillfället som det dök upp något tendentiöst, katastrofhungrande eller sensationslystet, som har med klimatförändringarna att göra? Svar önskas med relevant länk.

    SvaraRadera
  3. Herr Piprökare, att ställa en sådan fråga tyder på en allvarlig funktionsnedsättning, blindhet.

    SvaraRadera
  4. Du hittar alltså inget heller. Bra, då är vi överens om att det är hjärnspöken.

    SvaraRadera